Magazijnmedewerkers voeren warehouse operations (magazijnoperaties) uit.
Blog

WAT ZIJN MAGAZIJNOPERATIES (WAREHOUSE OPERATIONS)?

Zorg ervoor dat u er rekening mee houdt dat deze pagina automatisch is vertaald door AI, waardoor we niet kunnen garanderen dat de vertaling volledig nauwkeurig of compleet is. U kunt altijd de oorspronkelijke Engelse versie lezen door op de Engelse vlag in de rechterbovenhoek te klikken.

Net als mensen heeft elk artikel een reis. De boodschappen die we in de supermarkt kopen, de kleding die we bestellen via een online marktplaats of de gordijnen die onze woonkamer sieren, zijn waarschijnlijk ooit in een magazijn opgeslagen. Ze zijn beschikbaar voor ons dankzij miljoenen logistieke processen binnen die vier muren. Het is een echt magische wereld! In deze blogpost nemen we een kijkje achter de schermen om magazijnoperaties te definiëren, de belangrijkste functies ervan te bespreken en te ontdekken welke best practices we kunnen gebruiken om processen te optimaliseren.

 

Wat zijn magazijnoperaties (warehouse operations) eigenlijk?

Magazijnoperaties zijn een reeks processen en procedures in het magazijn die ervoor zorgen dat goederen soepel het magazijn in- en uitstromen. Sinds de opkomst van e-commerce en de groeiende rol van magazijnen in de klantreis, zijn goed georganiseerde magazijnoperaties een essentiële bron van concurrentievoordeel geworden voor bedrijven in de toeleveringsketen. Inefficiënties kunnen echter de klanttevredenheid aantasten en de winstgevendheid verlagen. Het beheer van magazijnoperaties moet daarom gericht zijn op het optimaliseren van processen. 


Wat zijn de belangrijkste werkactiviteiten in magazijnoperaties?

We kunnen de taken indelen in zes hoofdcategorieën:

  • Ontvangst:

    Het ontvangen, controleren en labelen van inkomende goederen om de nauwkeurigheid en kwaliteit te waarborgen.

  • Opslagplaatsing:

    Het verplaatsen van de ontvangen goederen naar hun aangewezen opslaglocaties op een georganiseerde manier.

  • Opslag:

    Het beheren en organiseren van de opslagruimte in het magazijn om de ruimte maximaal te benutten en de toegang tot artikelen efficiënter te maken.

  • Orderpicking:

    Het verzamelen van artikelen voor bestellingen, handmatig of met behulp van geautomatiseerde systemen, voor B2B-klanten of directe consumentenbestellingen.
     
  • Verpakking:

    Het voorbereiden van de verzamelde artikelen voor verzending door ze veilig in dozen te verpakken met zo min mogelijk lege ruimte om schade tijdens transport te voorkomen.

  • Verzending:

    Het overdragen van de verpakte bestellingen aan het transportbedrijf en het documenteren van de verzending voor tracking en verantwoordelijkheid.


Hoe beheer je een magazijn? 

Magazijnprocessen kunnen handmatig of geautomatiseerd zijn. Een voorbeeld van handmatige processen is het gebruik van een papieren picklijst om bestellingen te verwerken. Hetzelfde kan echter geautomatiseerd worden uitgevoerd, waarbij een handheld apparaat een magazijnmedewerker vertelt waar hij heen moet en welke taken hij moet uitvoeren.

Tegenwoordig werken de meeste magazijnen met een mix van handmatige en geautomatiseerde processen. Toch groeit de automatisering van magazijnoperaties gestaag, omdat bedrijven de prestatiesnelheid en efficiëntie moeten verbeteren om te voldoen aan de klantvraag naar een grotere productvariatie, kleinere verpakkingen, snellere leveringen en eenvoudige retourmogelijkheden.


Hoe optimaliseer je magazijnoperaties? 

Er zijn twee belangrijke factoren die kosten veroorzaken in een magazijn: tijd en ruimte. Het optimaliseren van magazijnoperaties gaat daarom over het verlagen van de uitgaven voor deze factoren zonder in te boeten op kwaliteit, veiligheid of de leverervaring. Sterker nog, door dingen efficiënter te doen, kunnen we middelen vrijmaken voor toekomstige verbeteringen.

Om de juiste dingen te doen, hebben we echter de juiste informatie en tools nodig om alle magazijnprocessen te optimaliseren en prioriteren. Een modern warehouse management systeem (WMS) is speciaal ontworpen voor deze taak. Met kunstmatige intelligentie (AI) verzamelt, analyseert en gebruikt het informatie om de traceerbaarheid te verbeteren, het gebruik van ruimte en bewegingen te optimaliseren en fouten te verminderen.

Hier zijn 4 best practices voor magazijnoperaties, uitgevoerd met de hulp van een WMS:

  • Ruimte optimaliseren: Door AI-analyse van ordergeschiedenisdata leert het WMS welke artikelen samen besteld worden en suggereert het om deze artikelen naar een betere picklocatie te verplaatsen. Bovendien kan het op basis van koopgedrag adviseren om vaak samen bestelde artikelen dicht bij elkaar te plaatsen.

  • Bewegingen optimaliseren: Door de volgende taak voor elke heftruck te kiezen op basis van nabijheid, kan het WMS met AI goederenbewegingen optimaliseren. De rijtijd met lege heftrucks kan hierdoor tot 20% worden verminderd.

     

  • Middelen optimaliseren: Veel pakketten bevatten onnodige lucht door het gebruik van een verkeerde doosgrootte. Dit veroorzaakt overbodig afval en extra transportemissies. Een AI-gebaseerd WMS kan de optimale doosgrootte berekenen voor elke zending, rekening houdend met niet alleen de afmetingen, maar ook de logistieke en materiaalkosten.

     

  • Communicatie optimaliseren: Klanten willen hun bestellingen kunnen volgen. Een WMS is de bron van allerlei informatie hierover. Door de software te integreren met je Transport Management Systeem (TMS) kun je klanten continu updates geven over hun pakketten en hen tevreden houden. Je kunt zelfs leverbonnen aanpassen om je merk te versterken.